Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018

Εκδήλωση για τα ΄΄150΄΄ χρόνια από τη γέννηση του ποιητή Κώστα Κρυστάλλη.


Το Σάββατο 6 Οκτωβρίου ,διοργανώνεται Κεντρική Εκδήλωση για τα ΄΄150 χρόνια΄΄ από τη γέννηση του ποιητή Κώστα Κρυστάλλη (1868),             από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Αθλητισμού (Ο.Π.ΑΘ) του Δήμου Πεντέλης και τον Εξωραϊστικό Επιμορφωτικό Σύλλογο Πεντέλης, υπό την Αιγίδα του Δημάρχου Πεντέλης Δημήτρη Στεργίου - Καψάλη.
το πρόγραμμα είναι:
το Σάββατο 6η Οκτωβρίου και ώρες:
17:30 στην προτομή του ποιητή στην Πλατεία Αγ. Τριάδας
της Δ.Κ. Πεντέλης και στις
18:30 στο ΚΡΥΣΤΑΛΛΕΙΟ Δημοτικό Σχολείο Πεντέλης
(Ηγ. Μακρυγιάννη - πίσω από το κατάστημα της Δ.Κ. Πεντέλης),

Για τη ζωή και το έργο του ποιητή θα μιλήσουν:
·         Καλοσπύρος Α.Ε. Νικόλαος  Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών.            ΄΄Ο ΒΟΥΚΟΛΙΚΟΣ ΚΡΥΣΤΑΛΛΗΣ΄΄
·         Αυδίκος Ευάγγελος, Καθηγητής Λαογραφίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας                 ΄΄ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΟΥ ΚΡΥΣΤΑΛΛΗ΄΄

Εκδηλώσεις:
·         ΄΄ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΥΡΑ’’ Εκδήλωση του ΚΡΥΣΤΑΛΛΕΙΟΥ Δημοτικού Σχολείου Πεντέλης
·         ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ από το ΙΔΡΥΜΑ ΖΗΣΗ.

Διαβάστε περισσότερα για τον Κ.ΚΡΥΣΤΑΛΛΗ: https://www.sansimera.gr/biographies/1300

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

Παράταση ισχύος αδειών οδήγησης



Με την υπ.αριθ. Πρωτ.:Α3/οικ. 70367/6709 Εγκύκλιο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ,ενημερώνει:
Για την αποφυγή ταλαιπωρίας των πολιτών, σας ενημερώνουμε ότι άδειες οδήγησης κατόχων που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των εβδομήντα τεσσάρων (74) ετών και υποβάλλουν στις Διευθύνσεις Μεταφορών & Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας μετά την30/8/2018, αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την ανανέωση της άδειας οδήγησης σε εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 7 του π.δ. 51/2012 (Α΄101) μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018 εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την ημερομηνία προγραμματισμού της δοκιμασίας (για πρώτη φορά) προσόντων και συμπεριφοράς . Η ημερομηνία αυτή δεν μπορεί να απέχει περισσότερο από τρείς μήνες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και των απαιτούμενων δικαιολογητικών
Για την ως άνω παράταση ισχύος χορηγείται σχετική βεβαίωση  από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών & Επικοινωνιών
Οι Δ/νσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών της χώρας παρακαλούνται για τον προγραμματισμό των παραπάνω εξετάσεων δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
             ΑΘ. ΒΟΥΡΔΑΣ

      
Υπενθυμίζουμε ότι:
Βάσει του άρθρου 65 του ν.4530/2018 οι ηλικιωμένοι θα πρέπει ουσιαστικά να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους. Μάλιστα θα πρέπει να μπαίνουν σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς (όπως ονομάζονται επίσημα οι εξετάσεις) κάθε τρία έτη, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που προσκομίζουν.
Επιπλέον, οι οδηγοί που είναι πάνω από 80 ετών θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα κάθε δύο χρόνια.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δεν θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων.
Η παραπάνω διάταξη  έχει αρχίσει να ισχύει από 1-9-2018  και με την παραπάνω εγκύκλιο δόθηκε παράταση  μέχρι την 31-12-2018.


Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

Διευκρινήσεις για τις εξετάσεις των 74ρηδων οδηγών.

Απόσπασμα από τη συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην εφημερίδα «Documento» και το δημοσιογράφο κ. Άγγελο Προβολισιάνο ,σχετικά με τις εξετάσεις των οδηγών άνω των 74 ετών
ΕΡ. Να περάσουμε τώρα σε θέματα, αμιγώς, του υπουργείου Μεταφορών. Με απόφαση σας, όσοι έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους και επιθυμούν να συνεχίσουν να οδηγούν θα πρέπει να υποβληθούν σε νέες ιατρικές εξετάσεις και τεστ οδήγησης.
ΑΠ.  Καταρχάς υπήρχαν οι ιατρικές εξετάσεις δεν θεσμοθετήθηκαν τώρα. Το μέτρο αυτό από μόνο του δεν απέδιδε. Δεν αρκούσαν οι ιατρικές εξετάσεις για να διασφαλιστεί ότι οι συμπολίτες μας είχαν τα αντανακλαστικά για να μπορούν από μια ηλικία και μετά να οδηγούν. Το ότι ένας άνθρωπος είναι ηλικίας 70, 75, 80 ετών δεν σημαίνει ότι είναι λιγότερο ικανός από μικρότερες ηλικίες. Από εμένα σίγουρα, πάντως… Ο πατέρας μου, για παράδειγμα, έχει μεγαλύτερη αντοχή και καλύτερη φυσική κατάσταση από εμένα.
 Δεν μπορούμε, όμως, να βάζουμε σε κίνδυνο και τους ίδιους και τους υπολοίπους, άρα θα υπάρχει μια εξέταση στην πορεία με το αυτοκίνητο τους και θα κρίνουν οι εξεταστές αν κάποιος μπορεί να ανταποκριθεί. Υπάρχουν περιπτώσεις βουλευτών από όλες τις παρατάξεις που τηλεφωνούν για να μην παίρνει το αυτοκίνητο ο πατέρας τους. Στόχος μας είναι αυτοί που δεν έχουν ικανοποιητικά αντανακλαστικά για ασφαλή οδήγηση να μην οδηγούν. Θέλω, όμως, να πω και κάτι επί τη ευκαιρία γιατί άκουσα σχόλια από σχολές οδηγών. Δεν πάμε να γιατρέψουμε κακές καταστάσεις στον χώρο δημιουργώντας επαγγελματική ύλη για κάποιους. Το λέω γιατί ακούω προσπάθειες ακύρωσης και πολιτικής και συνδικαλιστικής εκμετάλλευσης. Άκουσα κριτική ότι πρέπει να περνάνε σεμινάρια και να κάνουν μαθήματα για τα σήματα… Δηλαδή μέχρι χθες ήταν οδηγοί και ξαφνικά θα τους ξαναβάλουμε να δώσουν εξετάσεις στα σήματα

Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018

ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΒΙΟΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΙΔΡΥΕΙ Ο ΕΔΣΝΑ


Στην οργάνωση δικτύου χωριστής συλλογής βιοαποβλήτων και την ίδρυση και λειτουργία διαδημοτικής Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ) προχωρούν ο ΕΔΣΝΑ και οι Δήμοι Μαρκοπούλου, Παιανίας, Σπάτων-Αρτέμιδας και Ραφήνας-Πικερμίου, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Δήμων Αττικής (ΕΔΣΝΑ).
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ η νέα οικονομικά και οικολογικά δίκαιη και βιώσιμη πολιτική στη διαχείριση των αποβλήτων, που αποτυπώνεται στο νέο, αναθεωρημένο ΠΕΣΔΑ Αττικής, σημειώνει ο ΕΔΣΝΑ, επιτάσσει «η διαχείριση του μεγαλύτερου μέρους των αποβλήτων να γίνεται αποκεντρωμένα», δηλαδή σε επίπεδο δήμου ή διαδημοτικών συνεργασιών.
Σε αυτό το πλαίσιο, ενεργεί ο ίδιος ο ΕΔΣΝΑ σε συνεργασία με τους δήμους και τις τοπικές κοινωνίες. Με αυτόν τον τρόπο οι διαδημοτικές συνεργασίες συντελούν στην ευόδωση της προσπάθειας των δήμων για την υλοποίηση των προγραμμάτων «Διαλογής στην Πηγή». Σύμφωνα με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας και πιστός στις οδηγίες διαχείρισης αποβλήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Σύνδεσμος, σε άψογη συνεργασία με τους τέσσερις δήμους, προχώρησε στη συμφωνία κατασκευής της διαδημοτικής Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων, δυναμικότητας 45.000 τόνων ετησίως.
 Στην εγκατάσταση θα εξυπηρετούνται κατ' απόλυτη προτεραιότητα οι συμβαλλόμενοι δήμοι για το σύνολο των συλλεγόμενων μέσω προγραμμάτων «Διαλογής στην Πηγή» βιοαποβλήτων, με δυνατότητα εξυπηρέτησης και άλλων δήμων, με τους όμορους να έχουν προτεραιότητα.
Για την απόκτηση της έκτασης όπου θα κατασκευαστεί η ΜΕΒΑ, την προμήθεια των μέσων και του εξοπλισμού προσωρινής αποθήκευσης και συλλογής των βιοαποβλήτων από νοικοκυριά και επιχειρήσεις των συμβαλλόμενων δήμων, καθώς και φορτηγού μεταφοράς των υπολειμμάτων, θα υποβληθεί από τον ΕΔΣΝΑ πρόταση-αίτημα χρηματοδότησης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020.
 Η σύμβαση έχει ισχύ 28 ετών, ενώ ο ενδεικτικός προϋπολογισμός για τη λειτουργία της ανέρχεται σε 14.320.000 ευρώ. Τέλος, ο ΕΔΣΝΑ χαρακτηρίζει «εξαιρετική» τη συνεργασία όσων ενεπλάκησαν στην κατάρτιση της προγραμματικής συμφωνίας, τονίζοντας ότι αυτή «θα αποτελέσει βάση και πρότυπο για τις μελλοντικές».

Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ






Τέλος στις καλοκαιρινές διακοπές των μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Την ερχόμενη Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου θα γίνει ο Αγιασμός και από την επόμενη κανονικά τα μαθήματα.
Στα σχολεία της ΑΝΘΟΎΣΑΣ ο Αγιασμός θα γίνει:
·        ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ & ΔΗΜΟΤΙΚΟ:     Ώρα   08:30
·        ΓΥΜΝΑΣΙΟ:                                   Ώρα   09:30     και

      Στο 2 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ     Ωρα   10:30
      Στο 2 ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ Ώρα  11:00

ΚΑΛΗ  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ  ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ!!!

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

ΕΟΠΥΥ: Νέες e- υπηρεσίες στη διάθεση του πολίτη, από 3 Σεπτεμβρίου


Νέες e- υπηρεσίες θέτει στη διάθεση του πολίτη από την σήμερα  Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου, ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), οι οποίες εντάσσονται σε ένα συνολικό πακέτο δράσεων που έχει θέσει σε εφαρμογή ο πρόεδρος του Οργανισμού, Σωτήρης Μπερσίμης, με σκοπό την αποτελεσματικότερη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και την ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των πολιτών.
Οι νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες αφορούν χιλιάδες ασθενείς, οι οποίοι προκειμένου να λάβουν έγκριση χορήγησης και αποζημίωσης παροχών και υπηρεσιών υψηλού κόστους απευθύνονται σε ειδικές επιτροπές και στο Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο (ΑΥΣ) του ΕΟΠΥΥ.
Συγκεκριμένα, από τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου «ενεργοποιείται» το ηλεκτρονικό ΑΥΣ, με το οποίο επιταχύνονται οι διαδικασίες έγκρισης των αιτημάτων πολιτών για την αποζημίωσή τους και μηδενίζεται παράλληλα η ταλαιπωρία τους, καθώς, πλέον, δεν απαιτείται φυσική παρουσία τους στις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ. Ενδεικτικό είναι ότι το ΑΥΣ κάθε χρόνο δέχεται περισσότερα από 10.000 αιτήματα από πολίτες.
Μέχρι σήμερα, οι πολίτες, προκειμένου να λάβουν πρόσθετες παροχές ή αποζημίωση, λάμβαναν την ιατρική γνωμάτευση και στη συνέχεια κατέθεταν αίτηση στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση (Πε.Δι.) ΕΟΠΥΥ. Στη συνέχεια, ο φάκελος με τα δικαιολογητικά αποστέλλεται από την Πε.Δι. στο ΑΥΣ, το οποίο συνεδριάζει και η απόφασή του κοινοποιείται στην Πε.Δι. για να ενημερωθεί ο πολίτης.
Στο εξής, όλα τα αιτήματα θα κατευθύνονται και θα εξυπηρετούνται βάση μοναδικού Αριθμού Ηλεκτρονικής Γνωμάτευσης, μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας και δεν θα παραλαμβάνονται πλέον χειρόγραφα. Τα αιτήματα θα αποστέλλονται στο ΑΥΣ, είτε από τον γνωματεύοντα γιατρό, είτε από συμβεβλημένο πάροχο υγείας.
Η εφαρμογή βρίσκεται στο site του ΕΟΠΥΥ και θα είναι διαθέσιμη σε πιστοποιημένους χρήστες, οι οποίοι διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης, όπως γιατροί και συμβεβλημένοι πάροχοι υγείας. Κάθε αίτημα αποστέλλεται μοναδικά και υπάρχει δυνατότητα ενημέρωσης εξέλιξης του αιτήματος με τις αντίστοιχες ημερομηνίες των ενεργειών και ταυτόχρονη ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων. Μάλιστα, κάθε γνωμάτευση που έχει εγκριθεί θα δύναται να εκτελεστεί σε πραγματικό χρόνο από τον πάροχο.
Επιπλέον, στο site του ΕΟΠΥΥ παρέχεται η δυνατότητα στον πολίτη να υποβάλλει το αίτημά του και να ενημερώνεται για την εξέλιξή του, κάνοντας χρήση του ηλεκτρονικού Ασφαλιστικού Φακέλου Υγείας του. Μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής ο πολίτης έχει τη δυνατότητα:
Να ενημερωθεί ανά κατηγορία για όλες τις παροχές υγείας, τις οποίες έχει λάβει από τον ΕΟΠΥΥ από το 2013 και στο έξης. Οι πληροφορίες εμφανίζονται στο χρόνο έκδοσης ή και εκτέλεσης από τους συμβεβλημένους παρόχους υγείας, οι οποίοι είναι γιατροί, φαρμακεία, νοσοκομεία, ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά κέντρα, πολυϊατρεία, θεραπευτήρια, μονάδες αιμοκάθαρσης, μονάδες αποκατάστασης, μονάδες αναπηρίας, πάροχοι υλικών κ.λπ.
 Να εξάγει προσωπικές αναφορές (pdf) ανά κατηγορία παροχής, τις οποίες θα χρησιμοποιεί για κάθε νόμιμη χρήση. Σε περιπτώσεις που ζητηθεί, δύναται να λάβει σφραγίδα επικύρωσης σε οποιαδήποτε Περιφερειακή Διεύθυνση ΕΟΠΥΥ.
 Να αποστείλει στον ΕΟΠΥΥ δήλωση εναντίωσης σε περίπτωση που διαφωνεί ή δεν έχει λάβει οποιαδήποτε δαπάνη, η οποία εμφανίζεται στον φάκελο.
 Να λάβει απαντήσεις στις δηλώσεις εναντίωσης που έχει πραγματοποιήσει (στην ενότητα «Ενημερώσεις» του Κεντρικού Μενού) από τον ΕΟΠΥΥ.
 Να πληροφορηθεί για όλες τις παροχές που αποδίδονται από τον ΕΟΠΥΥ.
Ηλεκτρονική Προέγκριση
Εκτός από τα παραπάνω, ακόμη μία ηλεκτρονική υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ βάζει τέλος στην ταλαιπωρία των ασθενών που λαμβάνουν φάρμακα υψηλού κόστους. Στη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ του Οργανισμού συζητήθηκε η διαδικασία του Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης και αποφασίστηκε η αποζημίωση για περίπου 40 αιτήματα γιατρών.
Με το νέο σύστημα μειώνεται ο χρόνος αναμονής για τη χορήγηση φαρμάκων υψηλού κόστους και δεν απαιτείται φυσική παρουσία τού ασθενή στις Περιφερειακές Διευθύνσεις του Οργανισμού, προκειμένου να υποβάλλουν αίτημα έγκρισης.
Η διαδικασία απλοποιείται και το αίτημα στέλνεται ηλεκτρονικά από τον γιατρό κατά τη συνταγογράφηση του φαρμάκου. Η απάντηση λαμβάνεται ηλεκτρονικά, εκδίδεται η συνταγή, ενώ αυτόματα ενημερώνεται το φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ που εξυπηρετεί τον ασθενή, προκειμένου το φάρμακο να είναι διαθέσιμο.
Σημειώνεται, ότι η χορήγηση των φαρμάκων γίνεται δωρεάν, χωρίς καμία συμμετοχή των ασθενών


Πέμπτη 30 Αυγούστου 2018

Οι πάντες είναι εμπλεκόμενοι στο παιχνίδι της αυθαίρετης δόμησης


Πώς γιγαντώθηκε η αυθαίρετη δόμηση στην Ανατολική Αττική; Πώς το «παιχνίδι» των αυθαιρέτων έφτιαξε τους δικούς του κανόνες, προσπερνώντας αυτούς της πολιτείας; Πόσο απλή είναι η υπόθεση των κατεδαφίσεων; Τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα; Μια εμπειρία ζωής καταθέτει, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», ο Πέτρος Φιλίππου, αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής, ένας άνθρωπος με θητεία 32 ετών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
• Η Ανατολική Αττική έζησε μια ανεπανάληπτη τραγωδία. Ποιες ήταν κατά την άποψή σας οι αιτίες;
Κάθε περιστατικό φωτιάς είναι διαφορετικό. Πρώτα έχει να κάνει και με τον συντονισμό και την αποτελεσματικότητα των εμπλεκόμενων φορέων για την αντιμετώπισή της, τις συνθήκες που επικρατούν εκείνη τη στιγμή, πόσο δυνατός είναι ο αέρας, εάν υπάρχει καύσιμη ύλη-δάσος, το ανάγλυφο του εδάφους και εάν η δόμηση είναι αυθαίρετη, σαφώς δυσκολεύει την αντιμετώπιση της πυρκαγιάς και κυρίως τη διάσωση των ανθρώπων.
• Τι ρόλο έπαιξε η αυθαίρετη δόμηση;
Πιστεύω ότι είναι ένας από τους βασικούς λόγους που είχαμε αυτά τα τραγικά αποτελέσματα. Αλλά, δυστυχώς, αυθαίρετα δεν είναι χτισμένο μόνο το Μάτι. Είναι όλη η Ανατολική Αττική, όλη η Αττική, θα έλεγα.
Τουλάχιστον 450.000 κόσμος σήμερα ζει μέσα σε αυθαίρετα και αυθαιρετουπόλεις. Καταλαβαίνετε ότι, σε τέτοιες περιοχές, όταν παρουσιάζονται περιστατικά καταστροφών, είναι πάρα πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν.
• Τι είδους αυθαίρετα εννοείτε;
Αυθαίρετα υπάρχουν παντού. Μέσα στον ιστό της Αθήνας, στις πολυκατοικίες, στις μεγάλες επιχειρήσεις, εργοστάσια, ξενοδοχεία, βίλες και μεγάλα σπίτια, μέχρι και τα μικρά σπίτια και στις παράγκες. Δεν υπάρχει μια κατηγοριοποίηση. Αφορά όλες τις κοινωνικές τάξεις, όλα τα επίπεδα της κοινωνίας.
• Στην Ανατολική Αττική πώς διαμορφώθηκε αυτή η κατάσταση;
Ολοι ξέρουμε ότι, με τη γιγάντωση της Αθήνας, δεν υπήρξε πολεοδομημένη γη. Το κράτος δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει την τεράστια οικιστική ανάπτυξη. Με οποιονδήποτε τρόπο και οπουδήποτε, ο καθένας έκανε οτιδήποτε ήθελε. Διαχρονικά το κράτος, από την εποχή του Τρίτση μέχρι σήμερα, προσπάθησε να βάλει κάποιους κανόνες.
Εφαρμόζονταν όμως με τόσο χρονοβόρες διαδικασίες που την κοινωνία δεν την ενδιέφερε να τους παρακολουθήσει, γιατί είχε τους δικούς της κανόνες. Είχε τους δικούς της πολεοδόμους, τους οικοπεδάδες. Για τα οικόπεδα ίσχυε «Δεν οικοδομείται αλλά χτίζεται»!
Και κανείς μηχανισμός ποτέ δεν μπόρεσε να τα ελέγξει.
Ποτέ κανένας από αυτούς που διοίκησε δεν κάθισε να δει τις ανάγκες των πολιτών και να νομοθετήσει βάσει αυτών. Ευρωπαϊκά πρότυπα και ιδέες, επιστημονικά βεβαίως τεκμηριωμένες, διάφορων ειδικών, εκ των πραγμάτων αποδείχθηκε ότι ήταν ανεφάρμοστες. Ακριβώς γιατί η ζωή είχε τους δικούς της κανόνες. Οι όποιοι νόμοι ήταν στην κατεύθυνση της διαρκούς απαγόρευσης, χωρίς κανέναν προγραμματισμό.
Η αυθαίρετη δόμηση δεν ήταν κάτι απλό, ότι δηλαδή υπήρχε μόνο η πολιτική και πελατειακή σχέση, τι ψηφίζει ο αυθαιρετούχος και ανάλογα «τον αφήνουμε». Ηταν η πραγματική «οικονομική» ανάπτυξη της περιοχής. Μπλέκονταν οι πάντες, όχι μόνο αυτός που έχτιζε το αυθαίρετο. Οι μηχανικοί που σχεδίαζαν, ακόμα και εάν δεν έπαιρναν άδειες, οι εργολάβοι, οι οικοδομικές επιχειρήσεις.
Το κράτος ποτέ δεν δημιούργησε κατασταλτικούς μηχανισμούς, το μόνο που έκανε ήταν ότι τα νομιμοποιούσε εκ των υστέρων για εισπρακτικούς και μόνο λόγους. Και η οικονομική αυτή ανάπτυξη, σε μεγάλο ποσοστό ήταν «μαύρο» και αδήλωτο χρήμα, που έβαζε τους δικούς του κανόνες και έπαιζε με τους κανόνες της τεράστιας παραοικονομίας, σημαντικότατο στοιχείο της ελληνικής κοινωνίας και κυρίως της οικονομικής μας ανάπτυξης μέχρι σήμερα.
Οι διάφορες «ευαισθητοποιημένες» φωνές αντίδρασης σε αυτή την κατάσταση της αυθαιρεσίας, που συνήθως ήταν υπέρ καμίας πολεοδόμησης, παραβλέποντας την πραγματικότητα και κατά πόσον αυτή ήταν αντιστρέψιμη, τις πιο πολλές φορές «φρέναραν» την εξέλιξη του όποιου πολεοδομικού σχεδίου.
Οταν μαζεύτηκαν 5 εκατομμύρια άνθρωποι στην Αθήνα, χωρίς πολεοδομημένη γη και υποδομές, επόμενο ήταν και σε βουνά να ανέβουν και ρέματα να κλείσουν. Και με βασικό κίνητρο το «μαύρο» χρήμα, που κινούσε τις εξελίξεις. Όλη η κοινωνία, με οποιονδήποτε τρόπο, ήταν μέσα σε αυτό το παιχνίδι της στρεβλής οικονομικής ανάπτυξης.
Και αυτήν πληρώνουμε τώρα. Η πολιτεία διαχρονικά το μόνο που έκανε σε αυτήν την ιστορία, επειδή έβλεπε την αδυναμία της να βάλει κανόνες και νόμους και κυρίως να τους εφαρμόσει, ήταν να ασκεί μια εισπρακτική πολιτική, μέσω των «νομιμοποιήσεων».
Όντως, τι αποτελέσματα πιστεύετε ότι είχαν οι νομιμοποιήσεις;
Το βασικό ήταν να πληρώνει ο κόσμος. Αλλά τα διάφορα Ταμεία, που κατά καιρούς δημιουργήθηκαν, π.χ. ΕΤΕΡΠΣ, το Πράσινο Ταμείο, έλεγαν: «Εισπράττουμε από τους αυθαιρετούχους και αυτά τα χρήματα θα δοθούν στους δήμους, προκειμένου να ολοκληρώσουν τα σχέδια πόλης σε αυτές τις περιοχές, να κάνουν υποδομές» κ.λπ.
Ποτέ δεν δόθηκαν στις περιοχές από τις οποίες εισπράχθηκαν. Ο εκάστοτε υπουργός τα χρησιμοποιούσε όπως αυτός ήθελε και όπου ήθελε και η κάθε κυβέρνηση για να κλείσει άλλες «τρύπες». Διαχρονικά λέγεται ότι «φταίνε οι δήμοι, αυτοί δεν προχώρησαν τα Σχέδια, είχαν πελατειακές σχέσεις με ψηφοφόρους».
Δεν γνωρίζω κανέναν δήμαρχο που δεν ήθελε να τελειώσει τα σχέδια πόλης.
Αντίθετα, από τη μια ήταν ισχυρά τα συμφέροντα που είχαν να κάνουν με τους εργολάβους, τους μηχανικούς, τους μελετητές που έκαναν τις πολεοδομικές μελέτες. Ξεκινούσε μια μελέτη, πληρώνονταν πολλαπλάσια χρήματα και τελικά παρέμενε ημιτελής, από τις διάφορες παραμέτρους στην κάθε φάση της.
Από την άλλη, τεράστια κωλυσιεργία και αγκυλώσεις από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, Δασαρχείο, Αρχαιολογία, Κτηματική Υπηρεσία, πολεοδομίες, υπουργεία, περιφέρεια, ΣτΕ και, τέλος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για τα Προεδρικά Διατάγματα. Και οι παραπάνω είναι μερικοί από τους φορείς που εμπλέκονται.
Δεν γνωρίζω να υπάρχει άλλη χώρα στον κόσμο που πολεοδομούν τα δικαστήρια. Εννοώ το Συμβούλιο της Επικρατείας. Κάνεις μελέτες χρόνια και, όταν τις ολοκληρώνεις, έρχεται και σου τις ανατρέπει. Αποφασίζουν κάποιοι άνθρωποι βλέποντας νόμους και χαρτιά, χωρίς να έχουν αίσθηση της πραγματικότητας και πώς αυτή έχει εξελιχθεί.
Συνήθως, το ΣτΕ ήταν αντίθετο σε ό,τι κάναμε. Αν πάρουμε την περίπτωση του ρέματος της Ραφήνας, πάνω από 20 χρόνια μάς απασχολεί μόνο η οριοθέτηση, όχι η υλοποίηση. Ποτέ δεν μάθαμε ποιος οριοθετεί τα ρέματα, γιατί το Δασαρχείο δεν ξεκόλλησε ποτέ από τις αεροφωτογραφίες του 1939 και του 1945 κ.λπ. Αλήθεια, θα ξαναγίνει η Αττική όπως ήταν πριν από τον πόλεμο;
Τώρα, το πιο χαρακτηριστικό που έχει να κάνει με την οικονομική εξάρτηση των σχεδίων είναι ότι, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, τα μελετητικά γραφεία, στα οποία είχαν αναθέσει οι δήμοι τις μελέτες, ήταν τα ίδια που έκαναν τα τοπογραφικά των πολιτών και που τους τακτοποιούσαν τα οικόπεδα. Ειδικά όταν πέρασε ένας νόμος για την οικοδομησιμότητα...
• Μας εξηγείτε τον όρο οικοδομησιμότητα;
Η δυνατότητα να μπορείς να χτίσεις, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο Πόλης. Κάθε οικοδομησιμότητα στοίχιζε 10.000-15.000 ευρώ, λεφτά «μαύρα». Δηλαδή εάν στο Λαγονήσι, που ήμουν δήμαρχος, όπου δεν έχει τελειώσει ακόμη το σχέδιο, έχουν γίνει 2.000 οικοδομές -λέω ένα νούμερο-, σκεφτείτε επί 10.000 ευρώ πόσα λεφτά επιπλέον στοίχισαν οι άδειες.
Εάν το σχέδιο τελείωνε, δεν χρειαζόταν οικοδομησιμότητα, γιατί άδεια θα έβγαινε κατευθείαν. Σκεφτείτε τι οικονομικό κύκλωμα ήταν αυτό που δεν ήθελε με τίποτα να τελειώνει το σχέδιο. Ακριβώς γιατί εισέπραττε!   Όταν, λοιπόν, υπήρχε ένας τέτοιος πακτωλός «μαύρου» χρήματος, ποιος από όλους τους εμπλεκόμενους τεχνικούς ήθελε ποτέ να τελειώσει το σχέδιο; Και πάρα πολύ εύκολα σήμερα βγαίνει ο καθένας και κατηγορεί τους δημάρχους.
Και διαβάζουμε ότι ο πρόεδρος του ΤΕΕ ζητάει να γίνουν 325 μελέτες για όλους τους δήμους της χώρας, από την αρχή. Δισεκατομμύρια ευρώ έχουν ξοδευτεί για μελέτες, που οι πιο πολλές είναι ημιτελείς και παραμένουν στα συρτάρια. Πρακτικοί μπορούμε να γίνουμε;
ι πάντες είναι εμπλεκόμενοι σε αυτό το παιχνίδι. Είτε σε επίπεδο πολιτών είτε σε επίπεδο εμπλεκόμενων οργάνων, δηλαδή μηχανικοί, εργολάβοι, οικοδόμοι κ.λπ., είτε σε επίπεδο πολιτείας, που στρεφόταν κατά της αυθαίρετης δόμησης σε επίπεδο λόγων, αλλά ήταν η ίδια που την ευνοούσε, για να μπορεί να εισπράττει.
Και ήταν η ίδια η οικονομική ανάπτυξη της χώρας που στηριζόταν πάνω σε αυτό το φαύλο καθεστώς. Με αποτέλεσμα εικόνες σαν το Μάτι. Υπάρχουν εκατοντάδες σπίτια και οικισμοί μέσα σε πεύκα. Ακούω κατά καιρούς «να γκρεμίσουμε, να γκρεμίσουμε».
Είναι τόσο εύκολο; Συμφωνώ απόλυτα με την κυβέρνηση, που στις εξαγγελίες της είπε τουλάχιστον ρέματα και παραλίες να ανοίξουν, παρ’ όλες τις μεγάλες δυσκολίες που θα υπάρξουν. Τα έχω ζήσει. Κόσμος μπροστά στις μπουλντόζες. Μπουλντοζιέρηδες να κρύβουν τα οχήματα, μην τα κάψουν. Ήμουν ένας από τους πρώτους δημάρχους που προγραμμάτισε κατεδαφίσεις, το 1993, και δεν τα κατάφερα.
• Αρα, τι θα προτείνατε στην πολιτεία;
Εάν η πολιτεία θέλει να δώσει μια πραγματική λύση, συμφωνώ, σαν πρώτο βήμα, να ξεκαθαριστούν παραλίες, ρέματα κ.λπ. Ήταν κάτι που το λέγαμε χρόνια. Θα πρέπει, όμως, να αλλάξει νοοτροπία και να μη μείνει σε αυτά που οι προηγούμενοι είχαν ακολουθήσει. Να δεχθεί την πραγματικότητα όπως είναι.
Είναι πάρα πολύ επικίνδυνο να ζεις σε δάση, συμφωνώ απόλυτα, αν πιάσει μια φωτιά θα καείς. Όμως, δεν αντιστρέφεται η κατάσταση εύκολα. Είναι χιλιάδες τα σπίτια σε δάση. Ετσι όπως εξελίχθηκε, πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε και να βάλουμε τους κανόνες συνύπαρξης. Διάβαζα κάποιο άρθρο που έλεγε ότι στο Μάτι έπρεπε να υπήρχαν χώροι συγκέντρωσης σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Πώς θα γίνονταν οι χώροι, εφόσον το Μάτι δεν πολεοδομήθηκε ποτέ; Ο δήμος και το υπουργείο είχαν προτείνει, το 1992, να πολεοδομηθεί. Χίλιοι δυο άλλοι, Δασαρχεία, υπηρεσιακοί παράγοντες, «ευαισθητοποιημένες φωνές», δεν άφησαν ποτέ να πολεοδομηθεί. Εκεί είναι οι ευθύνες. Όταν  πολεοδομείς, σαφώς και θα έχεις αντιδράσεις. Όμως, προσπερνιούνται, όταν ο πολίτης δει ότι έχει όφελος.
Υπάρχουν μελέτες σήμερα τελειωμένες, που θα μπορούσαν να παραδοθούν. Κι όμως, δεν τις κυρώνουν οι δήμαρχοι, διότι, όταν παραδοθεί σήμερα μια μελέτη ολοκληρωμένη, είναι τεράστια τα ποσά που έχει κάποιος να πληρώσει σε εισφορές και υπάρχει αδυναμία, λόγω κρίσης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, πριν από 3-4 χρόνια, στον Δήμο Μαρκοπούλου. Τελείωσαν κάποιες περιοχές στο Πόρτο Ράφτη και έβγαιναν τόσο μεγάλα ποσά να πληρώσει ο κόσμος από την εισφορά σε χρήμα, που ήταν αδύνατον ο δήμαρχος να το υλοποιήσει. Άλλη περίπτωση στα Καλύβια, στην κεντρική λεωφόρο Καλυβίων, στο Λαγονήσι.
Κυρώθηκε το σχέδιο πριν από 15-20 χρόνια, φτιάχτηκε ο δρόμος με όλες τις υποδομές, οικοδομήθηκε και ήρθε μόλις πρόσφατα το ΣτΕ, έπειτα από προσφυγή πολιτικού μηχανικού παρακαλώ, και έριξε το σχέδιο. Δηλαδή όποιος θέλει σήμερα να ξηλώσει το κομμάτι αυτό του δρόμου και των υποδομών του, μπορεί. Αν είναι ποτέ δυνατόν να προχωρήσουμε έτσι.
Αν το κράτος δεν θεσμοθετήσει σύντομες διαδικασίες που να είναι μόνος υπεύθυνος ο δήμος, τουλάχιστον για την πρώτη ρυμοτόμηση, τίποτα δεν θα μπορέσει να γίνει. Θα συνεχίζουμε το ίδιο φαύλο καθεστώς, μέσα από το οποίο τα χρόνια της «οικονομικής ανάπτυξης» ζούσε όλη η κοινωνία, όχι μόνο ο βουλευτής ή ο δήμαρχος για τα ψηφαλάκια!
Πρέπει να δούμε την πραγματικότητα και, βάσει αυτής, να νομοθετήσουμε.                       Όσο απαγορεύεις, τόσο δημιουργείς διαφθορά και «μαύρο» χρήμα.
Τι μπορούμε να κάνουμε για τη σημερινή κατάσταση;
α) να θεσμοθετήσουμε πολεοδομικούς κανόνες με σύντομες διαδικασίες,
β) κατασταλτικά μέτρα να μην επεκταθεί στο μέλλον η αυθαίρετη δόμηση και
γ) να τελειώσουμε όλες τις πολεοδομικές μελέτες, να βρίσκει ο πολίτης πολεοδομημένη γη για να μπορέσει να χτίσει. Ενας από τους λόγους που έχτιζαν αυθαίρετα ήταν αυτός: δεν υπήρχε πολεοδομημένη γη.
Αν δεν απλοποιηθεί αυτή η πολυδαίδαλη πολεοδομική νομοθεσία, που έχει να κάνει με μια ανάπτυξη που ενσωματώνει διαφθορά και «μαύρο» χρήμα, θα δούμε ξανά τις ίδιες εικόνες.
• Με όσα λέτε, μοιάζει να προστατεύετε τη μέχρι σήμερα αυθαιρεσία...
Το ακριβώς αντίθετο, από όλους από αυτούς τους «ευαισθητοποιημένους», που έδειχναν αντίθετοι, αλλά συνέβαλαν εν τοις πράγμασι στο να διαμορφωθεί η σημερινή κατάσταση, βλέπω τα πράγματα τελείως ρεαλιστικά. Είναι μια εμπειρία ζωής.
Πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι, να κοιτάμε κατάματα την πραγματικότητα και να προσπαθούμε βάσει αυτής να προγραμματίζουμε. Όχι βάσει του τι θα θέλαμε και αυτό τελικά να μην υλοποιείται ποτέ. Γιατί μόνο το «τι θα θέλαμε» θα μας οδηγήσει σε πολλά νέα Μάτια.
Στέργιος Ζιαμπάκας
efsyn.gr   και   https://www.b2green.gr/el/post/60648/