Απόσπασμα
από τη Συνέντευξη του Υπουργού
Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στον τηλεοπτικό σταθμό της ΕΡΤ1 και
στην εκπομπή «Πάμε Αλλιώς» με το δημοσιογράφο κ. Τάκη Σαράντη
Για τις Αστικές Συγκοινωνίες
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ομολογώ ότι με αιφνιδιάσατε
ευχάριστα. Η τελευταία φωτογραφία που παίξαμε στις γενικές φωτογραφίες αφορά
μία είδηση ότι πιθανά ίσως και από αύριο, στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ
πλέον η είσοδος θα γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα, με στόχο να μπει
τέλος στη λαθρεπιβίβαση. Ισχύει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ισχύει.Και θα ισχύουν και άλλα
μέτρα, γιατί είναι πραγματικά κρίμα, δεκάδες, εκατοντάδες εκατομμύρια να
χάνονται, τα περισσότερα από αυτά, όλα αυτά τα χρόνια χάνονταν από το πλαστό
εισιτήριο και στο μετρό και στα λεωφορεία. Έχουμε πλέον το ηλεκτρονικό
εισιτήριο. Έχουμε μία κοινωνική πολιτική στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που δεν
υπήρχε ποτέ. Επομένως τώρα πρέπει να πάμε σε ελέγχους, οι οποίοι δε θα θυμίζουν
τους ελέγχους που είχαν ζήσει οι πολίτες κάποτε και μιλάω για τους
κεφαλοκυνηγούς. Αλλά, ταυτόχρονα, σε καμία περίπτωση να μην υπάρχει και
εισιτηριοδιαφυγή ή άλλα προβλήματα που υπήρχαν στο παρελθόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μαθαίνω όμως ότι οι οδηγοί στη
συντριπτική τους πλειοψηφία λένε ότι εμάς δε μας πέφτει λόγος για να κάνουμε
έλεγχο σε σχέση με τα εισιτήρια. Το ένα που λένε είναι αυτό και το άλλο είναι,
ότι δε μας πέφτει λόγος, γιατί εμείς θα πρέπει να ανοίξουμε και τις τρεις πόρτες.
Πώς θα ελέγχουμε αν μπαίνουνε από τις πίσω πόρτες ή όχι. Σας λέω τι λένε οι
οδηγοί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι οδηγοί μπορούν αν θέλουν, τους το
έχουμε προτείνει πολλούς μήνες πριν, να έχουν ένα πρόσθετο επίδομα προκειμένου
την ώρα που ανοίγουν τη μπροστινή πόρτα να ελέγχουν το ποιος χτυπάει το
ηλεκτρονικό εισιτήριο ή όχι. Αυτό δείχνει κάτι κ. Σαράντη. Δείχνει ότι δεν
υπάρχει συνείδηση σε κάποιους στις αστικές συγκοινωνίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά έχει να κάνει και με τη
συνείδησή του πολίτη. Έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η συνείδηση του πολίτη είναι πολύ
ψηλά σε αυτά τα θέματα. Αυτοί όμως που ζουν από τις αστικές συγκοινωνίες,
πρέπει να συνειδητοποιήσουν κάποια στιγμή και δε μιλάω για την πλειοψηφία,
μιλάω για τη μειοψηφία, ότι αν τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών από το
ελληνικό δημόσιο ως επιδότηση εισιτηρίου και από το εισιτήριο δεν είναι επαρκή,
δε θα παρέχουμε ποτέ ποιοτικές υπηρεσίες στους πολίτες, δεν θα έχουμε τα
λεωφορεία που αξίζει να έχουν οι πολίτες, δε θα έχουμε τη συχνότητα των
δρομολογίων που πρέπει να έχουμε για να εξυπηρετούμε τους πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάνατε μία αναφορά στα ηλεκτρονικά
εισιτήρια. Μετακινούμαι αρκετές φορές με το μετρό. Αυτό το οποίο βλέπω
είναι ότι κατά την είσοδο, κυρίως κατά την έξοδο έχει πάρα πολλές
καθυστερήσεις. Έχω την αίσθηση ότι οι πολίτες ή δεν έχουν μάθει ή αρνούνται να
μάθουν το που πρέπει να βάλουν το εισιτήριο. Δεν είναι δυνατόν να παρατηρώ
κόσμο, ο οποίος πάει στη μπάρα, που έχει «Χ» κόκκινο σαν να σου λέει από δω δεν
βγαίνεις, εκεί μπαίνουν οι άλλοι και πάνε εκεί για να βγούνε. Πάνε οι άλλοι οι
οποίοι παίρνουν το εισιτήριο, άλλοι το βάζουν από πάνω,άλλοι το βάζουν από
κάτω, άλλοι το βάζουνε σπίτι τους. Τέλος πάντων δεν ξέρω. Κάτι πρέπει να κάνετε
και εσείς όμως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι να κάνουμε; Να εκπαιδεύσουμε
έναν-έναν τους πολίτες;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ίσως να παίζουν βίντεο παράδειγμα
στους σταθμούς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν οδηγίες. Υπάρχουν άνθρωποι,
που συνδράμουν τους πολίτες για να εξοικειωθούν με τη χρήση του ηλεκτρονικού
εισιτηρίου. ‘Οποτε έχουμε μία τέτοια μεγάλη αλλαγή, που απευθύνεται σε εκατομμύρια
κόσμου, δηλαδή στο μετρό έχουμε ένα εκατομμύριο μετακινήσεις την ημέρα, σε
αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να έχουμε και μία περίοδο για να μάθει ο πολίτης,
για να εξοικειωθεί με το σύστημα. Επομένως πιστεύω, ότι σε λίγο καιρό δε θα
υπάρχουν τέτοια προβλήματα. Δε μπορείς να κάνεις κάτι άλλο, όταν ο πολίτης δεν
έχει εξοικειωθεί ή κάποιοι πολίτες δεν έχουν εξοικειωθεί ακόμη με το σύστημα.
Ούτε βέβαια να αποτελεί αυτό λόγος, για να μη χρησιμοποιούμε τις νέες
τεχνολογίες. Εδώ όμως και πολύ καιρό δεχόμαστε κριτική, γιατί δεν έκλειναν οι
μπάρες. Θα ήθελα να πω μερικά πράγματα, για να έχουμε όλοι το ίδιο επίπεδο
ενημέρωσης. Συνήθως, όταν διεθνώς, εφαρμόζονται τέτοια συστήματα, χρειαζόμαστε
περίπου 24 μήνες για να βγάλουμε, να εκδοθούν οι ηλεκτρονικές κάρτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δύο χρόνια δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δύο χρόνια. Στη χώρα μας το
κατορθώσαμε αυτό σε τέσσερις μήνες. Χρειάζονται άλλοι 24 μήνες, για να κλείσουν
οι μπάρες και να εφαρμοστεί Στη χώρα μας κάναμε 12 μήνες. Κι αυτή τη στιγμή
έχουμε, σας λέω τα στοιχεία να σας τα διαβάσω από μέσα και να γνωρίζουμε όλοι
τι έχουμε καταφέρει σε αυτό το χρονικό διάστημα: Έχουμε 1.100.00 κάρτες,
750.000 περίπου είναι προσωποποιημένες, 746.00 για την ακρίβεια και 350.000
είναι μη προσωποποιημένες, όταν κάθε μήνα τα προηγούμενα χρόνια πωλούνταν
250.000.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως μεταφράζεται οικονομικά λοιπόν
αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό μεταφράζεται με μία διαφορά
όπως καταλαβαίνετε στις προσωποποιημένες κάρτες, χωρίς τις απρόσωπες: 500.000,
αν βάλουμε και τις απρόσωπες, 850.000 κάρτες περισσότερες, από ότι
πωλούνταν στο παρελθόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα είχαμε μάθει να κυκλοφορούμε
χωρίς εισιτήριο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι απαραίτητα. Για να δούμε τα
οφέλη από όλη αυτή την εφαρμογή: Έχουν εκδοθεί 32.000 κάρτες στους συμπολίτες
μας με αναπηρία και έχουν εκδοθεί και 175.000 κάρτες σε ανέργους, που
μετακινούνται δωρεάν. Αυτό δεν υπήρχε ποτέ. Και μάλιστα όταν εφαρμόσαμε το
καλοκαίρι του 2015 να μετακινούνται δωρεάν οι άνεργοι, δεχτήκαμε κριτική
ότι είμαστε «κιμπάρηδες», ότι «τα λεφτά του ελληνικού λαού τα ξοδεύουμε για να
μετακινούνται οι άνεργοι»... Αυτό δείχνει προφανώς και την κοινωνική ευαισθησία
που έχουν κάποιοι και αυτοί που τα έλεγαν αυτά. Είναι όμως ένα μέτρο που είναι
πραγματικά κοινωνικά ευαίσθητο. Σκεφτείτε τους ανέργους και ιδιαίτερα τους
μακροχρόνιους ανέργους που δε μπορούσαν να πάρουν ένα εισιτήριο για το μέτρο ή
ένα λεωφορείο για να πάνε να ψάξουν να βρουν δουλειά, να μετακινηθούν, να έχουν
πρόσβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Αυτά τα οφέλη
τα έχουμε σήμερα, γιατί έχουμε κάνει πολλή μεγάλη αν θέλετε εξοικονόμηση,πολλή
μεγάλη παράκαμψη όλων των παραβατικών συμπεριφορών που υπήρχαν με το κλασικό
χάρτινο εισιτήριο και με αυτούς που τύπωναν τα πλαστά και με τα κυκλώματα των
πλαστών μέσα στις αστικές συγκοινωνίες και έξω από τις αστικές συγκοινωνίες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου