Πόσες φορές γίνετε καβγάς στην οικογένεια με αφορμή τους χαμηλούς βαθμούς που φέρνει το παιδί στο σπίτι και την κακή σχολική επίδοση του; Πόσες φορές φωνάζουν οι γονείς στα παιδιά να διαβάσουν και να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο για μελέτη; Έχετε αναρωτηθεί ποτέ αν, εκτός από το διάβασμα, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την σχολική επίδοση του παιδιού;
Μια σειρά από παράγοντες που έχουν φανεί ότι διαμορφώνουν
τις σχολικές επιδόσεις συμπεριλαμβάνουν το φύλο, το επίπεδο του σχολείου, την
κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας, το μορφωτικό επίπεδο και την
εθνικότητα της μητέρας, την υγεία του παιδιού, αλλά και τη διατροφή του.
Παιδιά που έχουν άσχημες διατροφικές συνήθειες έχουν
αποδειχθεί ότι έχουν μειωμένη συμμετοχή και προσοχή στο μάθημα, μειωμένη
σχολική επίδοση, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν περισσότερα προβλήματα υγείας, σε
σύγκριση με τα παιδιά που ακολουθούν μια σωστή διατροφή.
Μελέτη με ελληνικά δεδομένα σε 520 μαθητές λυκείου, ηλικίας
15-18 ετών, έδειξε ότι η υψηλή προσκόλληση στη Μεσογειακή Διατροφή είχε σαν
αποτέλεσμα την καλύτερη σχολική επίδοση των εφήβων μαθητών. Μαθητές που καταναλώνουν
επαρκείς ποσότητες φρούτων και λαχανικών, προσλαμβάνοντας την απαιτούμενη
ποσότητα φυτικών ινών και περιορίζοντας την πρόσληψη λιπαρών και ιδιαίτερα
κορεσμένων λιπαρών, φαίνεται να έχουν πολύ καλύτερη απόδοση στο σχολείο. Έχει
φανεί ότι οι έφηβοι που καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά πάνω από 3 φορές την
εβδομάδα έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν καλές σχολικές επιδόσεις, σε
σύγκριση με αυτούς που δεν καλύπτουν αυτή την κατανάλωση (72,6% έναντι 59,9%).
Όσο καλύτερες είναι οι διατροφικές συνήθειες ενός μαθητή, συμπεριλαμβανομένης
της ποιότητας, της ποσότητας αλλά και της ποικιλίας τροφίμων, τόσο μικρότερες
είναι και οι πιθανότητες χαμηλής απόδοσης στο σχολείο.
Εκτός από τη διατροφή, αυτήν καθαυτή, υπάρχουν και
συνήθειες-συμπεριφορές που συνδέονται έμμεσα με την κατανάλωση φαγητού και
επηρεάζουν την επίδοση του παιδιού στο σχολείο. Τα καθημερινά γεύματα με την
οικογένεια, αλλά και η περιορισμένη παρακολούθηση τηλεόρασης, φαίνεται ότι
επιδρούν θετικά στη σχολική επίδοση των Ελλήνων εφήβων μαθητών. Όταν στο γεύμα
παρευρίσκεται ολόκληρη η οικογένεια, το παιδί λαμβάνει σωστά πρότυπα
διατροφικής συμπεριφοράς, ενώ παράλληλα βελτιώνει την κοινωνικοποίησή του.
Αντιστρόφως, η παρακολούθηση τηλεόρασης αναπτύσσει ανθυγιεινές διατροφικές
συνήθειες, λόγω των διαφημίσεων που προβάλλονται και ταυτόχρονα περιορίζει την
φυσική δραστηριότητα του παιδιού.
Η γνωστική λειτουργία και η σχολική επίδοση των μαθητών
φαίνεται ότι βελτιώνεται και με την κατανάλωση πρωινού γεύματος. Τα παιδιά που
ξεκινάνε τη μέρα τους με ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό, έχουν καλύτερη
απόδοση, μεγαλύτερη ικανότητα εκμάθησης, μνήμης και συνδυαστικής σκέψης.
Αντίστοιχη θετική επίδραση φαίνεται ότι έχει και η κατανάλωση τακτικών γευμάτων
από τα παιδιά. Σε μελέτη, όπου χορηγήθηκε στα παιδιά ένα καλό πρωινό και
μεσημεριανό γεύμα στο σχολείο, παρατηρήθηκε βελτίωση της τάξης του 16% στην
σχολική επίδοση των παιδιών, ενώ παράλληλα πολλά παιδιά δεν εμφάνιζαν πλέον
μαθησιακές δυσκολίες.
Οι μαθητές χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής, καθώς βρίσκονται σε
ηλικία σωματικής και πνευματικής ανάπτυξης με αυξημένες ανάγκες σε θρεπτικά
συστατικά, ενώ ταυτόχρονα διαμορφώνουν και εδραιώνουν τις δικιές τους διατροφικές
συνήθειες επηρεάζοντας ακόμα και την σχολική τους απόδοση.
Τι μπορούν να
προσέξουν λοιπόν τα παιδιά για να πετύχουν καλύτερη σχολική επίδοση;
Να αποκτήσουν
υγιεινές διατροφικές συνήθειες, ακολουθώντας τα πρότυπα της Μεσογειακής
Διατροφής.
Να καταναλώνουν
επαρκείς ποσότητες φρούτων και λαχανικών.
Να περιορίσουν την
κατανάλωση λιπαρών τροφίμων.
Να γευματίζουν
καθημερινά με την οικογένεια τους.
Να μην παραλείπουν το
πρωινό τους γεύμα.
Να συνηθίσουν στα
μικρά και συχνά γεύματα.
Να περιορίσουν την
παρακολούθηση τηλεόρασης.
…και σίγουρα να αφιερώσουν τον
απαιτούμενο χρόνο στη σχολική τους μελέτη!!
πηγή: Mednutrition
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου